In dit tijdperk, van internet en cloud, lijken we wel gebombardeerd te worden door updates. Kijk je een dag niet op je smartphone, krijg je twintig updates voor je apps aangeboden. In zakelijke omgevingen lijkt het niet anders te gaan. Je zou je met gemak een hele dag alleen met patch management bezig kunnen houden.

Maar dat gaan we natuurlijk niet doen. Want de ene update of patch is de andere niet. Er zijn er met loeiende prioriteit, maar er zijn er ook – en gelukkig veel meer – die best wel even kunnen wachten.

Je kunt eigenlijk heel gemakkelijk een verdeling maken op basis van hoe cruciaal een patch of update is. En dat is ook precies wat we gaan doen. De indeling die we hier hanteren – van ‘liefst gisteren’ tot ‘kan best even wachten’ – hanteren softwaremakers in de meeste gevallen ook. Handig.

Hotfix

Op bovengenoemde schaal krijgt deze de kwalificatie ‘liefst éérgisteren’. Er is een ernstig mankement in de software geconstateerd en de softwaremaker heeft alles en iedereen gemobiliseerd om met een oplossing te komen. Soms gaat het hierbij om een tijdelijke oplossing totdat er een echte update voorhanden is. Synoniemen: ‘Quick Fix’ of ‘Quick Fix Engineering update’.

Sommige bedrijven – hallo IBM – noemen dit ook wel een ‘program (of product) temporary fix’, PTF. Omdat zulke patches in een volgende release vaak ongewijzigd meegenomen worden, spreken veel mensen inmiddels al van een ‘permanent temporary fix’.

Security Patch

We hoeven niet uit te leggen dat security patches qua urgentie nauwelijks onderdoen voor de hotfix. Soms worden beveiligingsgaten sowieso eerst via een hotfix afgeplakt voordat ze echt worden gedicht. Maar er zijn ook minder urgente beveiligingskwesties – je kunt het je nauwelijks voorstellen – en die worden dan regelmatig (als in: eens per maand of een keer in een kwartaal) allemaal in één keer van een patch voorzien.

Service Pack

Onder deze term rolt Microsoft regelmatig een verzameling updates, fixes, en verbeteringen uit voor Windows, maar steeds vaker ook voor andere software. Inmiddels is de term wel zo’n beetje ingeburgerd voor zulke ‘cumulatieve’ updates. Dat laatste betekent dat elke volgende service pack, alle verbeteringen uit de voorgaande packs bevat. Dan is het dus niet erg als je er eens eentje over hebt geslagen.

Point release

Wanneer een softwareleverancier een ‘point release’ uitbrengt – dus het getal achter de punt met 1 verhoogt – levert dat vaak discussie op. Puristen zeggen dat dit alleen zou mogen om verbeteringen en bugfixes uit te brengen. In plaats daarvan ‘bezondigen’ veel softwaremakers zich eraan om nieuwe functionaliteit toe te voegen, of zelfs met een nieuwe gebruikersinterface te komen. Dat levert dan voor organisaties vaak problemen op, want nieuwe functionaliteit en interface betekent gebruikers bijpraten of bijscholen, en daar wordt vaak geen rekening mee gehouden. Maar je moet wel haast, want bugfixes zitten er óók in. Er is geen pasklaar antwoord voor te geven. Maar de kat uit de boom kijken en even een tijdje wachten met de update, lijkt verstandig in zo’n geval. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij ons ook weleens schuldig maken aan een te enthousiaste point release. Zo lastig kan het zijn dus.

Package Store

Geen update, maar onze voorziening die software deployment echt easy maakt, welk type patch het ook is. Met de ingebouwde Package Store in Easy Software Deployment zorgen we voor de nieuwste versies. Downloaden en deployen maar (zodra het jou uitkomt natuurlijk).

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog of wil je ons wat vertellen? Neem gerust contact met ons op of laat een reactie hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *